torsdag 21 maj 2009

Tips på bra veggorätter efterlyses!

Jag gör en ny efterlysning. Kanske någon av alla nytllkomna läsare har något tips? Mina försök att äta nyttigare och mijlövänligare har gått lite upp och ner. Dom flesta vegetariska recept jag testat har inte gått hem. Inte hos alla i alla fall. Vegetarisk lasagne med linser funkar och normala saker som pannkaka och palt. Även veg. pestopasta med blandade bönor går ner. Men vad mer kan vi hitta på? Nåt som både barn och vuxna uppfödda på kött kan godkänna. Nån rätt som inte innehåller så konstiga saker som är svåra att få tag på här. Och som är lättlagat och inte behöver förberedas ett dygn innan med att lägga grejer i blöt.

4 kommentarer:

  1. Grönsakssoppa brukar väl fungera. Ta potatis, morötter, lök, kålrot, vitkål, vitlök, oliver och lite vad som helst och koka soppa på. Ha i buljong och några deciliter vitt vin.

    Det är åtminstone någon sorts husmanskost.

    När det gäller halvfabrikat så skulle jag rekomendera Quornpytten. Den tycker jag är riktigt god. Visserligen är den ganska dyr men man borde kunna spä ut den med lite billiga rotfrukter och lök om man hackar det i små bitar.

    SvaraRadera
  2. jag kör tyvärr mycket halvfabrikat, men det är bara jag i familjen som inte äter kött....Inga tips, tyvärr. Skulle också vilja ha....
    Ibland byter jag köttfärsen mot tonfisk i lasagne=)

    SvaraRadera
  3. Tonfisk är dock varken särskilt vegetariskt eller miljövänligt.

    SvaraRadera
  4. Haloumi! Broccolipaj borde funka, till och med jag tycker det smakar okej. Couscous, cornfärs (är i å för sig galet dyrt)... Jag har många vegetariska kompisar, eller kompisar som är vegetarianer, kan kanske försöka få ihop lite recept. :)

    SvaraRadera