fredag 11 september 2009

11 september

När jag publicerat det förra inlägges såg jag datumet. 11 september. Vad gjorde du 11 september för 8 år sen? eller för 6 år sen?
Det sägs att man minns precis vad man gjorde när det händer stora saker som på ett eller annat sätt påverkar världen. Jag minns hela dagen den 11 september 2001. Jag var upptagen med annat så jag hade varken tittat på tv eller lyssnat på radio. Jag får höra nyheten av mitt ex, vars bror jobbade i ett av tornen, men han hade tagit sig ut i tid.

Två år senare tittar jag på nyhetsmorron innan jag ska iväg och jobba och får då höra om Anna Lindh. Jag kommer ihåg precis hur jag hade möblerat och allt i rummet. Inte för att jag hade så stor koll på vem hon var, politik har aldrig intresserat mig, men det var ändå så hemskt och sorgligt.

Estonia minns jag oxå. Hade precis flyttat söderut och börjat jobba. Var i fikarummet på nån rast när det pratades om det på radion.

Mordet på Palme minns jag att jag blev arg för go morron sverige var inställt. Det fanns ju bara 2 kanaler på den tiden, så gomorron sverige med Fredrik Belfrage på lördag morron var vad man såg fram emot. Jag var bara 11 år och brydde mig väl inte om nån gamma gubbe, politik visste jag väl knappt vad det var.



1 kommentar:

  1. Så minns jag var jag var när Ronnie Petersson dog.. 1978..
    OJ! Kollade vilket datum det var... 11:e september! Han skadades allvarligt den 10:e och dog den 11:e.

    SvaraRadera