måndag 18 januari 2010

Nån som vill städa?

Här kommer årets första städschema. Vi börjar lite lätt i badrummet. Vill man kan man ta ett extrarum men jag skriver inget schema på det idag. Eftersom många inte varit med från början så skriver jag lite extra. Ni som hängt med vet ju hur de funkar.

Måndag: Torka runt toastolen. Att skura i toan tillhör väl vecko eller dagliga städningen för de flesta så de brukar jag inte skriva ut. Men de kan man ju passa på att göra samtidigt.

Tisdag: Rengör tvättstället ordentligt, även undersidan och väggen bakom. Skura insidan är nog också en sak som tillhör den vanliga städningen. Men runt om kanske man glömmer bort.

Onsdag: Torka dörrar. Har man vita dörrar syns de ganska väl när de behövs göras, men har man trädörrar är de lätt att glömma en sån detalj. De blir lätt en massa stänkfläckar när man inte torkar händerna ordentligt.

Torsdag: Skura soptunnan. In med den i duschen och spola av. En del använder inte soppåse i skräpkorgen, då kan den behöva rengöras då och då, annars kan de räcka med en gång per år eller så.

Fredag: Skura golvet. Då menar jag inte bara den vanliga snabbskurningen som man gör när man tar alla golv. Här ska de även skuras i dusch eller under badkaret.

Läs gärna mina gamla tips som jag skrev för ett år sedan. Bra för nyare läsare för att förså vad jag håller på med. Så ni inte tror jag är nån pedant städgalning som gör städscheman, utan inser att det faktiskt är tvärt om. Och kanske det är bra att friska upp minnet för er andra också ;-)
Här skriver jag om varför städscheman är så bra. Här är lite förklaringar hur de funkar. Och här är lite vecko städnings tips.

1 kommentar:

  1. Oj oj oj, nu blev det för jobbigt för mig, vi har ett dusch/badrum utan toa, ett med toa och sedan ytterligare två toaletter. Skönt om många är nödiga samtidigt eller vill duscha, jobbigt att städa! :D

    SvaraRadera