söndag 10 januari 2010

Utvärdering

För ganska precis ett år sen skrev jag ett par listor. En var på nya vanor som jag tänkte skaffa mig under året. En annan var undantag från köpstoppet. Här kommer en liten utverdering hur det egentligen gick.

Köpstoppet gick bra. Inte alls särskilt svårt efter ett par månader. Då slutade jag läsa reklam, gå på reor vara in på tradera, ellos och andra köpsidor som ofta besöktes tidigare. Jag gjorde en del undantag, men höll mig till dom som jag medvetet planerat. Så de rekomenderar jag, om inte ett helt år så i alla fall ett par månader, så man får fundera lite över hur mycket man köper i onödan, både för sin ekonomis och för miljöns skull. Nu blir det minst ett år med medvetet konsumerande. Kommer nog att bli ganska likt köpstoppet, fast lite saker kommer jag att börja köpa igen.

Miljötänkande handlade om allt möjligt. Att handla miljövänligare, minska energiåtgång, byta till lågenergilampor, inte köra bil i onödan m.m På vissa plan gick det bra på andra lite mindre bra. Men det har i alla fall fått mig att tänka på miljön betydligt mer än jag gjorde innan.

Handla ekologiskt, kravmärkt, närproducerat och rättvisemärkt. Gick allt bättre med tiden, jag lärde mig känna igen alla märkningar och vad dom står för. Och har lärt mig att vissa varor har extrema prisskillnader på ekologiskt och vanligt. Andra skiljer inte många ören så dom kan man alltid välja även om man har en fattig månad.

Ägna lite tid och pengar åt välgörenhet. Det har blivit slantar lite hit och dit. Ibland har det tryckts på biståndsknappen vid pantning. Jag har handlat från hungersite både till presenter och julklappar. När det skickats telegram har jag valt lämpliga fonder och skänkt pengar. Jag har skänkt till olika insamlingar som rosa bandet, läkare utan gränser, röda korset m.fl. Det har inte blivit stora summor men man behöver inte vara rik för att hjälpa andra. Men tänker man på fler än sig själv så kan nog de flesta sätta nån krona då och då på nånting bra. Eller så kan man hjälpa utan att lägga ut egna pengar.Jag har varit med på två olika undersökningssidor där det ska skänkas pengar för varje undersökning jag svarat på. Jag är även med i Godhandling där de skänks en viss del til valfritt ändamål när man beställer något.

Sopsortera mera. Ja där gick det inget vidare. Jag gjorde en kompost i alla fall. Och jag försökte slänga batterier i batteriholken, men de visade sig att de inte finns nån här, så dom samlas nu i en låda och förhoppningsvis kommer jag ihåg att ta med dom till stan nån gång i framtiden. Kanske det får bli nya försök under kommande år att lämna in plast och papper, som är dom insamlingar som finns.

Följa städschemat har gått bra i perioder. Det går ju så mycket lättare att ta en liten sak varje dag och slippa gruva sig för en veckas vårstädning och julstädning. Och att ta några femminutersstädningar under reklampauser i stället för att fastna i soffan tyckte jag själv var en bra idé.

Äta nyttigare. Lite halvbra då och då har det gått. Det är inte lätt att bryta 35 år gamla vanor...

Spendera mindre tid framför tv och dator. Nja den sammanlagda tiden är nog densamma. Men det blir mindre tid framför tvn men mer vid datorn. Tittar på de flesta favoritprogram på nätet numera. Så nån tidsbesparing blir det inte. Däremot energibesparing sen gammeldatorn byttes ut mot laptop.

Även om nu inte alla nya vanor har blivit till just vanor ännu så har det varit lärorikt och bra att tänka efter hur man lever och veta att om man verkligen vill så kan man ändra sina vanor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar